۱۳۹۰ فروردین ۲۸, یکشنبه

پد تای با میگو (سرو 1-2 ) - "Pad Thai Sai Kai - "Fried Noodles Thai Style




خیلی حیف است اگر به کشور تایلند سفر کنید و از غذاهای بسیار خوشمزه و سالم آنها امتحان نکنید، اولین غذای اصلی که من در تایلند خوردم پد تای بود. مزه ی  بسیار خوب که هرگز فراموش نمیکنم، خوب یادمه که از دکه ای کنار خیابون خریدم که قیمتش زیر 1000 تومان شد!
 وای که چقدر بهم چسبید، دیگه حتی تو بهترین رستورانها هم پدتای به خوشمزگی آن نخوردم :)! این غذا بسیار ساده است و مدت زمان آماده شدنش بسیار کوتاه است. (کلا غذاهای آسیای شرق بسیار سریع آماده میشوند.)

یادتون هست که یک پست در مورد انواع نودل ها گذاشته بودم؟ بد نیست اگه فراموشش کردید قبل از این که دستور پد تای را بخوانید  سری به اون پست کسل کننده بزنید:) خودم میدونم که پست انواع نودل ها خیلی خسته کننده بود روزی که همراه مربی آشپزی به بازار رفتم و منو با انواع نودل ها آشنا کرد یادم هست که بی حوصله شده بودم و دیگه همه ی نودل ها را یک جور میدیدم! چون بعضی هاشون هم توی بسته بندی رنگی بود که درونش را خوب نمیتونستم ببینم، با خودم میگفتم این نودل ها که شبیه به هم هستند:)) ولی بعد از اینکه بیشتر با نودل ها آشپزی کردم تازه به تفاوت آنها پی بردم!
خب دیگه زیاد حرف نزنم وبریم سر اصل مطلب:).

مواد مورد نیاز:



100گرم نودل برنجی* از قبل در آب گرم قرار داده تا نرم شود سپس آبکش نمایید.
6 عدد میگو (گیاهخواران عزیز میتونند قارچ اضافه کنند.)
2 قاشق غذاخوری روغن گیاهی
3 عدد  پیازچه به قطعه های 3 سانتی متری تکه تکه کنید
1 قاشق غذاخوری شکر خرما یا شکر قهوه ای
2 قاشق چایخوری سس ماهی Fishsauce (گیاهخواران گرامی از روغن گیاهی استفاده کنند.)
1 تخم مرغ (اختیاری)**
1/2 فنجان جوانه گندم یا کلم
1 قاشق غذاخوری سیرخرد شده
1 قاشق غذاخوری پیاز قرمز کوچک خرد شده
1/3 فنجان کشک لوبیا Tofu***
1 قاشق غذاخوری تمبر هندی یا سرکه
1 قاشق غذاخوری خمیر تند لوبیا
1 قاشق غذاخوری بادام زمینی بو داده شده
فلفل قرمز خشک شده به مقدار لازم ( خودم غذا را تند ِ تند دوست دارم، به خصوص غذاهای تایلندی :))
نیمی از یک لیمو ترش

طرز تهیه:
1- روغن را داغ کرده سپس سیر و پیاز قرمز را کمی سرخ کنید. (برای سهولت در آشپزی آسیای شرقی بهتون پیشنهاد میکنم درون وُک ****غذا را آماده کنید.)
2- میگو، کشک لوبیا نیمی از پیازچه ها را تفت دهید.
-- تخم مرغ را در این مرحله باید در کنارظرف وُک ریخته و خیلی سریع آن را هم بزنید. (این قسمت برای دوستانی که مایلند تخم مرغ را در غذا داشته باشند میباشد، نه برای من :) )
3- نودل را اضافه کنید و سس ماهی را روش بریزید همینطور شکر خرما، تمبر هندی و خمیر تند لوبیا را باهم خوب مخلوط کنید.
4- وقتی نودل نرمتر شد گاز را خاموش کنید.
5- با سبزیجات تازه سرو کنید. مانند جوانه گندم و پیازچه.
6- بادام زمینی و فلفل چیلی خشک شده را روی غذا بریزید و در آخر لیمو ترش را اضافه کرده و میل نمایید.





همانطور که در بالا خواندید کل غذا فقط با 2 قاشق روغن پخته شد و زمان پخت این غذا 10 دقیقه میباشد. پس شما در این مدت کوتاه یک غذای بسیار سالم و خوشمزه را برای خود و یا دوستانتان آماده کردید.


*نودل برنجی:   هر کدام از انواع نودل های برنجی که مورد دلخواه است از نازک ترین سایز نودل تا پهن ترین یا حتی مثلثی شکل را میتوانید انتخاب کنید. در ایران فقط یک نوع نودل را میتوانید به راحتی پیدا کنید که در تمام فروشگاه ها هم موجود است، ولی یک فروشگاه مواد غذایی به تازگی در میدان تجریش بیشتر مواد ِ مورد نیاز غداهای شرقی از جمله انواع نودل ها و سس ها را عرضه میکند، فقط مشکل اینجاست که قیمتش کمی بالاست. مخصوصا برای من که قیمت اصلی مواد را میدونم، گران خریدن مواد کمی آزارم می دهد!

**تخم مرغ:  ترجیج میدم تخم مرغ را به تنهایی بخورم و یا با گوجه (املت) ولی درون غدا هرگز! دلیلش را هم الان میگم خدمتتتون :) از نظر من طعم تخم مرغ بسیار قوی است، وقتی در غذایی استفاده شود طعم تخم مرغ غالب به طعم اصلی ِ غذا می شود!
به شما هم توصیه میکنم این غذا را بدون تخم مرغ امتحان کنید.

*** معادل فارسی Tofu را نمیدانم! ولی در ترجمه آن به کشک لوبیا رسیدم! ( اگز کسی معنی بهتر میداند، با راهنمایی خود من را خوشحال میکنید.)

****وُک یا هر نوع ماهیتابه ای که کمی گود باشد.

(تایلندی ها بیشتر غداهاشون رو با قاشق و چنگال سرو میکنند. ولی این به این معنی نیست که چاپ استیک (استیک) استفاده نکنند!)

راستی به خاطر اینکه عکسهایم زیاد جالب نیستند ازتون معذرت میخوام، این عکسها ممکنه که هنری و زیبا نباشند ولی چون در لحظه گرفته شده اند شاید بتوانند همان حس و حال کلاس را به شما منتقل کنند!

هیچ نظری موجود نیست: